Total Pageviews

Wednesday, March 16, 2011

توصیه اخلاقی آیت‌الله صافی برای نوروز: اعمال خود را مورد محاسبه قرار دهیم

آیت‌الله صافی گلپایگانی، در دیدار مدیرعامل و اعضای فرهنگی بنیاد خیریه الزهرا‌ (س) که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز اظهار داشت: تمام اعمالی که از ما سر می‌زند مورد پُرسش الهی است و اگر خطا باشد، موجب گرفتاری ما خواهد شد. لذا باید هشیار بود.
این مرجع تقلید افزود: در طول یک‌سالی که گذشت، باید ببینیم چه حرف‌هایی زده‌ایم، چه قضاوت‌هایی کرده‌ایم و خدای نکرده چه زشتی هایی مرتکب شدیم تا دیر نشده، نادم و پشیمان شده، جبران کنیم، مبادا که دچار غفلت شویم.
ایشان ادامه داد: برای این‌که به آفت خانمان‌سوز غفلت مبتلا نشویم، باید هر روز به حساب کارهای خود برسیم، دفتری داشته باشیم و اعمال روزانه‌ی خود را در آن بنویسیم و پایان هر روز به محاسبه‌ی اعمال خود برسیم.
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به آیه ۱۳ سوره اسراء بیان داشت: بنا به آیه «وَکُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ کِتَابًا یَلْقَاهُ مَنشُورًا» می بایست مواظب باشیم که در هفته، ماه، سال و بلکه در همه زندگی چه کرده‌ایم؟ خوب بوده یا بد؟ چرا که همه آنها ثبت و ضبط شده است.
ایشان با اشاره به آیه ۴۴ سوره نور،«یُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَةً لِّأُوْلِی الْأَبْصَارِ» ادامه داد: خداوند متعال شب و روز و حقیقت جا به جایی این دو را آفرید تا آینه عبرتی برای صاحبان بصیرت باشد.
این مرجع تقلید افزود: در این بین کسانی ‌که اهل بصیرتند، از گردش ایّام عبرت می‌گیرند؛ از ظاهر به باطن و از مجاز به حقیقت می‌رسند، و این موعظه بزرگی برای انسان‌ های صاحب‌دل و بابصیرت است.
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به گذشت زمان گفت: ساعاتی که بر ما می‌گذرد و خواهد گذشت، ساعات ارزشمند و پربهایی است و در واقع سرمایه اساسی ما برای تأمین سعادت در دنیا و آخرت است.
ایشان بیان داشت: دقّت، مراقبت و حسابرسی ساعات و ایّامی که بر انسان ها گذشته و می گذرد ضروری است و اگر این محاسبه در زندگی نباشد، سخت زیان کرده و سرمایه را از کف داده و خواهیم داد.
وی با اشاره به حدیثی از امام هفتم، حضرت موسی‌بن‌جعفر(‌علیه‌السلام) اظهار داشت: « یا هشام! لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کلّ یوم فان عمل حَسَناً استزاد مِنه و إن عمل سیّئاً استغفرالله منه و تاب الیه» (بحارالانوار،الاسلامیة، ج۷۵،باب۲۵) ای هشام! از ما نیست کسی که هر روز خود را مورد محاسبه قرار ندهد که اگر کار نیکی انجام داده در افزایش آن بکوشد و چنانچه کار زشتی کرده از خدا آمرزش بخواهد و به سوی خداوند بازگردد.
ایشان گفت: اگر می‌بینیم برخی از افراد به مقامات معنوی بالایی رسیده‌اند به خاطر دقّت در مراقبه و محاسبه نفس است که دقیقاً اعمال، رفتار و گفتار خود را تحت نظر داشته‌اند و اگر لغزشی از آنان سربزند، استغفار کرده و از خداوند آمرزش خود را خواسته‌اند.

No comments:

Post a Comment